Podľa údajov S&P Global Commodities tieto dva regióny už od
vypuknutia vojny získavajú väčší podiel na ruskom exporte, čo poukazuje
na rekonfiguráciu globálnych energetických tokov.
Európska únia (EÚ) sa pripravuje na zákaz väčšiny dovozu ruskej ropy od
5. decembra, po ktorom bude nasledovať zákaz ropných produktov od
februára 2023. To zvyšuje tlak na Moskvu, aby presmerovala viac svojej
energetickej produkcie do iných regiónov.
India a Čína podľa Morgan Stanley minulý mesiac odobrali denne spolu 2,7
milióna barelov (1 barel = 159 litrov) ruskej ropy a ropných produktov.
To bolo o 54 % viac ako pred rokom. Menšie krajiny zvýšili dovoz na
926.000 barelov denne z 561.000 barelov/deň.
Zatiaľ čo kupci v niektorých krajinách, ako je Mjanmarsko alebo Srí
Lanka, sa priznali, že berú ruskú ropu, iní sa vykrúcali vzhľadom na
sankcie a postoj Západu.
Ruskí predajcovia využívajú rôzne taktiky na rozvoj už existujúcich
trhov, ako aj na hľadanie nových odbytísk, vrátane reexportu a transferu
z lode na loď. Nárast týchto tokov môže poháňať hospodársku súťaž,
poškodiť ceny a podkopať rafinérske marže.
Podľa agentúry Bloomberg ruskí dodávatelia môžu využiť viaceré možnosti,
ako dostať svoje produkty na trhy. Jednou z nich je "dať im novú značku
pôvodu". Môžu na to využiť hlavné distribučné centrá v Ázii a na
Blízkom východe, ktoré majú zvyčajne veľké pozemné alebo plávajúce
skladovacie zariadenia. Tam sa môžu ruské palivá zmiešať s inými
produktmi predtým, ako budú preznačené novým pôvodom a odoslané ďalej.
Jedným z ukazovateľov, že k tomu dochádza, môže byť, keď export vysoko
prevýši produkciu krajiny.
S nástupom nových sankcií EÚ niektorí kupujúci možno nechcú, aby bolo
vidieť, že berú ruské palivá. To vedie k nárastu transferov z lode na
loď. Pri bežnej metóde zakrývania obchodných tokov prvé plavidlo preloží
náklad z Ruska na druhé plavidlo, ktoré ho dovezie do konečného cieľa.
Podľa Sereny Huang, analytičky spoločnosti Vortexa pre Áziu, v júni až
auguste bolo týmto spôsobom prevezených približne 20 až 23 % ruskej
nafty a vykurovacieho oleja naloženého v ruských prístavoch.
Vzhľadom na to, že mnohé štáty EÚ sa vyhýbajú ruským výrobkom a rope a
sprísňujú obmedzenia, Moskva stále naliehavejšie hľadá alternatívne
trhy. A potenciálne sa zrejme zameria na Srí Lanku, Pakistan, Mjanmarsko
a Indonéziu. Niektoré z týchto chudobnejších krajín zápasia s vážnymi
finančnými problémami a ťažko tak odolávajú lákadlu lacnejších ruských
dodávok.
V Indonézii, najväčšej ekonomike juhovýchodnej Ázie, prebehli tento
mesiac rozhovory medzi štátnou ropnou spoločnosťou Pertamina a Ruskom o
možnosti zvýšenia dodávok. No namiesto odoberania hotových produktov
plánuje Pertamina v tejto fáze spracovať ruskú ropu vo svojej rafinérii,
ktorá sa prerába, aby bola flexibilnejšia a mohla používať akýkoľvek
druh ropy.
A zatiaľ čo sa tok ruských palív zvyšuje, existuje možnosť, že Ázia
nebude schopná úplne "stráviť všetok prebytok". To povedie k nižším
cenám a nárastu objemov skladovaných na mori najmä preto, že očakávané
spomalenie hospodárskeho rastu môže znížiť dopyt.
Miestne trhy s benzínom a vykurovacím olejom s vysokým obsahom síry,
HSFO sú už teraz preplnené, čiastočne pre prílev ruských produktov.
Objem ruskej ropy a ropných produktov skladovaných na mori po celom
svete podľa údajov spoločnosti Kpler k 11. septembru vzrástol na 5,67
milióna barelov z 2,9 milióna barelov na začiatku roka. A očakáva sa, že
bude ďalej stúpať, uviedla spoločnosť S&P Global.